Топ-6 фактів про комунікації від Марти Госовської

Автор статті: Ревіде Зіятдінова

Дата публікації: 19 Серпня 2019

Відома перекладачка, колумністка та літературознавця про засади ефективної комунікації, спілкування з своєю аудиторією, соціальні мережі та чесну рекламу.

Фото: з архіву Марти Госовської

Фото: з архіву Марти Госовської

Комунікація будується на двох опорних точках: слухати й говорити

Дуже часто, коли ми говоримо про комунікації, то фокусуємо увагу на «говорити» – висловити себе, розповісти про себе світу. Проте забуваємо про «слухати». Для мене комунікації – це баланс «говорити-слухати». Важливо втримувати цю золоту середину, балансувати так, аби відчувати, коли зміщується акцент на щось одне, і одразу виправляти ситуацію.

Чого вимагають ефективні комунікації? Знати, до кого говориш, чути/слухати свою аудиторію, проявляти до неї увагу.

Техніка не замінить креативний та унікальний людський підхід

Зараз часто говорять про те, що технології замінять, або витіснять багато професій. Навряд чи це може лякати представників креативних спеціальностей. Я часто веду баталії зі своїми друзями, IT-фахівцями, які говорять: «Скоро ти станеш безробітною, тому що твою роботу виконуватиме робот». Тоді я проводжу експеримент: прошу їх перекласти за допомогою ШІ, до прикладу Google перекладача, метафоричне мовлення, або львівську чи слобожанську говірку. Вони переконуються, на моє щастя, що роботу матиму ще довго.

Facebook та Instagram – різні підходи, аудиторії та контент

Протягом останніх кількох років я веду блог на особистій Facebook-сторінці. Проте не вважаю себе блогеркою. Ніколи не думала і не прагнула, аби сторінка стала популярною. Ця аудиторія – 10 тисяч друзів та підписників – невеличка, дуже камерна. Нещодавно зареєструвалась у новій для себе соціальній мережі – Instagram. Якщо чесно, відчуваю колосальну різницю і розгубленість. На Facebook вже маю сформоване коло спілкування, і знаю, що за кожним фото на аватарці є реальна людина, з якою бачилися в реальному житті, або яка писала мені: «Марто, дякую за фото ваших квітів. Завжди захоплено читаю розповіді про вашу маму. Ми любимо вашого кота».

skrinshot-18-08-2019-220946

Фото: з Facebook-сторінки Марти Госовської

Може я і не знаю абсолютно всіх 10 тисяч особисто, проте для мене це «олюднені» аватарки. Це люди, які активно коментують і комунікують зі мною, я знаю, чим вони живуть, чому вони мене читають, що вони від мене хочуть.

Зізнаюся, що довго опиралася Instagram, хоча чула поради усіх друзів, які є SMM-фахівцями: «Марто, Facebook помирає, потрібно рухатися в Instagram. Майбутнє за Instagram». Уважно слухала це 5 років та погоджувалась. Проте далі продовжувала залишатися в своєму затишному середовищі на Facebook. Моя аудиторія – це люди 30+. Розумію, що через Facebook я не маю зв’язку з молоддю, якою теж хотіла б комунікувати. Зараз мій Instagram ще не має багато підписників, мій кіт і той має більше фоловерів.

Instagram спочатку здавався мені світом картинок та ідеальних людей. Я не розуміла, коли вони встигають працювати та публікувати по 5 світлин на день. Потім зрозуміла, що це їхня робота. Здавалося, що якось не вписуюсь зі своїм не гламурним життям в цей гламурний світ. Проте оскільки тренд природності в Instagram вже починає набирати обертів, то можливо я зі своїм простим буденним життям: поїздками в маршрутці, кавуванням  у «Світі кави», подорожами не щодня і не на Мальдіви, а звичайним життям та історіями з нього, знайду свою аудиторію і в Instagram.

Реклама: не зруйнувати довіру аудиторії нечесним відгуком про продукт

В мене не зовсім звичні умови співпраці з рекламодавцями. Дуже часто відмовляю тим, хто пише стандартні пропозиції, як напевно і багатьом мікроблогерам, і просять рекламувати їх продукт. Я пояснюю, що прийму і протестую продукт, проте напишу чесний відгук про нього. В іронічній манері, як зазвичай пишу Facebook-публікації. Проте коли вони читають мій відгук, часто просять не публікувати його. Дуже рідко можу чесно порекомендувати щось своїм друзям та підписникам. Я не хотіла б зруйнувати цю довіру, яку висловлює мені аудиторія, несправедливими відгуками. Коли рекомендую продукт на умовах комерційної співпраці, завжди зазначаю про це. Так було всього, здається, тричі. І це продукти, які могла б порекомендувати своїм найближчим друзям.

Комунікувати з аудиторією офлайн

Мій онлайн давно перейшов в офлайн. Маю дуже багато друзів та знайомих у різних містах, з якими знайома завдяки  Facebook. Коли їду в нове місто, можу написати про це на особистій сторінці з пропозицією зустрітись всім охочим. Я дуже рада, що є люди які до мене приходять. Це не офіційні зустрічі, а нагода познайомитись з новою людиною та поспілкуватись вживу у затишній атмосфері. Зараз я зі своєю товаришкою Мар’яною  Душар, яка відома усім за іменем пані Стефа, організовуємо англійсько-галицькі зустрічі, дуже камерні. Ми знайомимось та розмовляємо з нашими «фейсбучанами» на теми які нас цікавлять. Facebook став для нас ефективним інструментом, аби вибудувати навколо нас це ком’юніті.

Фото: з Facebook-сторінки Марти Госовської

Фото: з Facebook-сторінки Марти Госовської

За текстом має бути досвід

В мене є певні вимоги до блогерів, яких читаю. Це україномовні, англомовні та російськомовні лідери думок. В україномовних, для мене важливо читати красивий український тексту, що викликає емоції, який я не хочу проскролити, а хочу дочитати до кінця. Таке буває дуже рідко, проте буває. Пишуть вони зовсім про різне: материнство, переклади, подорожі, політику тощо. Важливо, аби це був якісний текст, який має не лише суто рефлексії, а форму і зміст. Англійські блогери, яких читаю, пишуть, як не дивно, про Англію, англійську культуру, літературу. Російські блогери – дисиденти, перекладачі, засновники перекладацьких шкіл. Мені цікаво, що вони перекладають, чим живуть і їхня культура перекладу.

Не дуже розумію, як можна писати багато і часто. Видавати великі порції тексту так, аби це не були лише літери, які складені в слова і слова – в речення, на мою думку, складно. Гарний текст виходить не завжди. Тому я, до прикладу, не дуже часто пишу колонки на Дивись.info. Важливо, аби за словами був досвід.

Сторінка Марти Госовської на Facebook

Сторінка на Instagram