«Моє формування як піарниці ґрунтувалось на засадах українського націоналізму, звучить пафосно, але факт», —
Наталія Улинець,
Голова Комітету Маркетингу та PR Європейської Бізнес Асоціації, засновниця Perfect PR, лекторка LvBS.
Дивлячись на свою книжкову полицю, ловлю себе на думці, що в мене не було якоїсь головної книжки, яка б стала вирішальною у становленні мене як піарниці і менеджера агенції. Мій розвиток — це безперервний процес, що потребує постійного оновлення знань та навичок. Тому на різних етапах мого шляху мене надихали й скеровували різні книги, різні люди та виклики.
Я вірю, що коли людина прагне рости, трансформуватися й розширювати світогляд, тоді з’являються необхідні інструменти, навчальні програми, наставники, ментори, а також сприятливе оточення, яке спонукає рухатись вперед.
На різних етапах життя й кар’єри я черпала натхнення з різноманітних джерел. Були періоди, коли занурювалась у глибини філософії (яка є моєю основною освітою), а бували й такі, коли весь свій час приділяла виключно професійній літературі.
Процес розвитку не має завершуватися ніколи. Світ стрімко змінюється, тому ми не можемо стояти на місці. Жити з Сократівським кредо «Я знаю, що я нічого не знаю» набагато легше. Адже це якраз про відкритість до світу, яка неодмінно веде до нового досвіду та навичок. Рекомендую це всім.
Український дух у піарі: мій шлях
Моє формування як піарниці ґрунтувалось на класичних засадах українського націоналізму, що може здатися нетиповим для цієї професії. Однак саме цей світогляд формує мої підходи до роботи та мої цінності.
Я виросла на творах ідеологів українського націоналізму, таких як Донцов, Бандера, Ярослав та Ярослава Стецьки. З останньою навіть встигла попрацювати, адже була прес секретарем однієї з організацій Конгресу Українських Націоналістів, що заснована ОУН. Ідеологія українського націоналізму виховала у мені внутрішню стійкість, без якої у сфері PR — не просто.
Я щиро люблю все українське: людей, товари, послуги, українське підприємництво загалом, громадські рухи тощо. В українських бізнес я вірю надзвичайно сильно. Ми дуже конкуренті, ми швидкі, енергійні і креативні. Такий характер, як на мене, Захід вже втратив. Просувати українські бренди та організації, які поділяють справжні спільні українські цінності – неабияке задоволення.
Не бійся горизонтів: секрет успіху комунікаційника
Я часто кажу своїм колегам та студентам, що не треба боятися нових горизонтів. Обмеження й кордони існують лише у наших головах і у наших комунікаціях.
В Україні піарники впродовж багатьох років стикаються з різними суспільно-політичними та економічними кризами — це дало нам унікальний досвід роботи в складних умовах та розуміння того, як ефективно комунікувати у вкрай різних ситуаціях та у нестабільні часи. Ми звикли працювати в умовах постійних змін та непередбаченості. Це робить нас гнучкими, здатними швидко адаптуватися до нових викликів та знаходити креативні рішення.
Як комунікаційники, ми ростемо й розвиваємося завдяки викликам, які надходять від клієнтів з різних ринків, з різними проблемами й потребами. Вважаю, що кожен клієнт — це зона росту. Якщо ви це усвідомлюєте, тоді ваша агенція або особиста карʼєра матимуть успіх.
Стабільність у часи криз: досвід агенції Perfect PR
Я переконана, що одним із факторів стабільності будь-якої організації є здатність зберегти свою структуру та команду навіть у часи криз. Останні роки, позначені пандемією COVID-19 та війною в Україні, стали справжнім випробуванням для багатьох бізнесів.
За 13 років роботи агенції Perfect PR, я не спостерігала різких коливань: коли в компанії все було «дуже погано» або «дуже добре». Натомість, бачу рівномірний, спокійний та впевнений розвиток. Можливо, іноді ми дещо затримувалися на якомусь етапі, але ніколи не йшли назад.
Ми щорічно демонструємо 15 – 20% зростання — у кількості людей, клієнтів та оборотах. Це саме той рівень, який дає нам можливість ґрунтовно підготуватися до кожного наступного етапу, це якраз про спокійний розвиток.
Що б ми робили, якби кількість клієнтів щомісячно зростала на 40–50%? Це б, безумовно, вимагало кардинальних змін у системі менеджменту, у принципах та підходах до роботи, у внутрішніх корпоративних відносинах.
Ми вже давно вийшли з «бутикового» формату і моя стратегія розвитку компанії — це стати глобальною міжнародною агенцією.
Успіх у PR не приходить за один день, як і за день не будується репутація. Потрібно наполегливо працювати роками. Довіра та репутація будуються діями та комунікаціями. Її треба торувати щодня і фактор часу має величезне значення.
Вважаю, що сьогодні ми, як агентський бізнес, працюємо дуже стабільно. Проте, я завжди з обережністю ставлюся до слова «стабільність». Ми маємо чітко визначений виклик — оптимізувати внутрішні процеси, щоб вийти на новий рівень. Щорічне підбиття підсумків та ретельний аналіз минулого року дають мені підстави пишатися нашою командою.
Виклик сучасного PR полягає в тому, щоб знаходити нові та інноваційні способи донесення меседжів та цінностей до своїх цільових аудиторій. Всі дії компанії та кожне публічне слово повинні розглядатися крізь «лінзу репутації». Я думаю, що репутація — це основа для розвитку бізнесу, відтак, якість комунікації має велике значення.
Щоб залишатися на вістрі PR-сфери, окрім постійного навчання, потрібне глибоке розуміння актуальних суспільних та державних процесів, дослідження й опанування нових ринків та підходів.
Робота з дослідженнями є обов’язковою для комунікаційників: для прийняття обґрунтованих рішень, варто використовувати дані та аналітику. Без зрізів не варто навіть братись за формування ефективних комунікаційних стратегій.
PR — це динамічна сфера, де постійно з’являються нові виклики та можливості, відтак гнучкість та адаптивність – також корисні риси, які треба культивувати.
Лише завдяки постійному самовдосконаленню та прагненню до знань можна стати успішним PR-фахівцем, який буде потрібний на ринку.