Український діджитал 2019: яким він був

/ / Колонки

Український діджитал 2019: яким він був

Понеділок, 30 Грудня 2019
Цей рік видався насичений діджитальними комунікаціями — політики прагнули охопити більше молодого електорату, а комерційним брендам залишилося менше рекламного часу на телебаченні. Разом з тим, на діджитал впливали й глобальні тренди, зокрема, інтеграція теми мистецтва та використання Instagram-масок, а в Україні – ще й зростання активності використання соцмедіа. Чим нам запам’ятався український діджитал усього 2019 року — розповідаємо.   Політика + діджитал = влада Якщо раніше більшість політиків в діджиталі обмежувалася Facebook, то цьогоріч передвиборчі змагання змусили шукати інших шляхів. Трендсеттером, звісно, став Зеленський з його політичною силою. Ефект новизни, близькість до виборців у соцмережах, ставка на формат відео та мультиканальність — діджитальникам вдалося вплинути на результати президентських та парламентських виборів. Однак основним діджитал-інструментом для топ-політиків залишився Facebook. Бюджети партій на таргетовану рекламу склали сотні тисяч доларів, і ще сумарно близько 1,6 млн доларів на просування через ботів. Саме в таку суму оцінив витрати політиків Натаніель Глейхер — голова кібербезпеки Facebook після викриття київської ботоферми. За даними Vox Ukraine, кожен третій коментар під політичними постами був написаний з фейкових акаунтів. Instagram-маски стали доступнішими У серпні Instagram дозволив усім користувачам створювати власні маски для Stories, відкривши публічну версію програми Spark AR. Цим одразу скористалися бренди — Borjomi, «ПриватБанк», «Мівіна» та Revo. Доповнена реальність не лише додає фану, а й збільшує активність аудиторії. Наприклад, «Мівіна» запустила AR-гру: ви стаєте милою вухатою лисичкою, намагається схопити ротом якомога більше локшини і за веселу сторіз з хештегом можете виграти приз. А Revo запропонував своїм фанатам перетворитися на харизматичну банку енергетика та покреативити з промовою. Також Instagram планує стати повноцінною платформою для розробки доповненої реальності і в оновленні Spark AR вже можна зробити AR-фільтр для будь-якого 2D-об’єкту.   Активність українців у соцмережах зросла Кількість акаунтів в українському сегменті Facebook та Instagram збільшилась, незважаючи на масове видалення фейкових акаунтів навесні 2019 року. Активність користувачів також зросла. Станом на вересень, в середньому кожен юзер щомісяця публікував 2 пости, залишав 3 коментарі та ставив 17 лайків. Ці показники вищі, ніж середні у світі. Також українці стали частіше натискати на рекламні дописи порівняно з початком року, що також перевищує середньосвітове значення. Крім того, Instagram показав майже повну лояльність аудиторії від 18 до 24 років — 99% користувачів цього віку мають профілі у цій соцмережі.   Продакт плейсменту в кліпах побільшало Цьогоріч українці особливо втомилися від політики та серйозних новин, а музика та перегляд Youtube — завжди розвага та відпочинок. Бренди продовжують створювати колаборації із зірками, однак і тісніше інтегруються в їхні музичні кліпи. Лише за грудень 2019 року вийшло щонайменше три такі кліпи: Jerry Heil з продакт-плейсментом майонезу Olcom, Kalush feat. alyona alyona з Nescafe та Оля Полякова з рекламою «АТБ».   І мистецтва також стало більше Мистецтво, як і екологія, стало модним. Комунікує як мистецтво, так і бренди через мистецтво. Кількість проектів за підтримки Українського культурного фонду зростає, один з найсвіжіших — Date with art з чат-ботами в Messenger та Telegram. А Одеський художній музей в колаборації зі Snapchat створив лінзи доповненої реальності, що також інтерактивно розповідають про мистецтво. Ситуативні пости про банан на скотчі, палац Потоцьких в ролику для білизни Zhilyova Lingerie — мистецтва справді стало більше.     Що далі? Діджитал вкотре залишається найбільш динамічним сегментом комунікаційного ринку в Україні. За прогнозами Всеукраїнської рекламної коаліції у 2020 році частка бюджетів на діджитал зросте з 44,1% до 47%, і вже скоро ми зможемо наздогнати США та Великобританію, де понад 50% бюджетів припадає на онлайн-комунікації. Крім того, якість комунікацій також зростає: бренди частіше співпрацюють з інфлюенсерами та роблять цікаві нативні проекти. Боротьба за увагу читачів та споживачів підвищується, тож комунікації стають більш інтегрованими та якісними. І це однозначно позитивна тенденція.