П’ять PR-уроків від британського політтехнолога Тіма Белла

/ / Колонки

П’ять PR-уроків від британського політтехнолога Тіма Белла

Середа, 28 Серпня 2019
Цього тижня у 77-річному віці з життя пішов британський політтехнолог та PR-фахівець Тім Белл. Белл був відомий своїми яскравими, а часом і одіозними кейсами: розробкою переможних передвиборчих кампаній Маргарет Тетчер, консультуванням багатьох політиків, включаючи Лукашенко та Єльцина. У 2017 році компанію Тіма Белла Bell Pottinger, від керівництва якої він відійшов того ж року, виключили з рядів британських PR-агентств через скандальну кампанію, яка ледь не призвела до расового конфлікту. Белл був відомий своєю прихильністю до правих ідей, а його колеги підкреслювали його віру у професійні цінності, які переважали над моральними. Про кампанії Белла можна багато дискутувати, часом критикувати і засуджувати, проте беззаперечний факт у тому, що вони змушували говорити/змінювати думку/голосувати за певного кандидата тисячи людей. Які PR-уроки дав світу Тім Белл?   Фото: Prolific London Сильний меседж – запорука перемоги Передвиборчі кампанії Белла тричі приводили та залишали на посаді прем’єр міністра Великобританії «залізну леді» Маргарет Тетчер. Переможним гаслом першої передвиборчої кампанії Тетчер став вислів Labour is not working («Лейборизм не працює»).

A billboard reading ‘Labour Isn’t Working’, a Conservative Party run advertising campaign designed by the Saatchi & Saatchi advertising agency for the 1979 general election, 11th August 1978. (Photo by Chris Ware/Keystone/Hulton Archive/Getty Images)

  На рекламних афішах цю фразу ілюстрували зображенням черги, що не мала початку та кінця, до біржі праці. Це був прямий натяк на проблеми з безробіттям, які поглинули Англію під час правління лейбористів. Белл став одним з перших PR-фахівців, який вклав у один стислий вислів сильний та гучний меседж. Образ формується з деталей PR-фахівець, чи прес-секретар публічної особи часом ближчий до неї, аніж його/її родич, чи друг. Ця людина знає, яку зачіску краще носити, що одягнути на той, чи інший виступ, яким чином сидіти перед камерами та який тон спілкування обрати для комунікації з окремою групою людей.  Окрім цього всього, Тім Белл був надзвичайно уважним до деталей: він радив Тетчер частіше змінювати положення на стільці під час інтерв’ю, аби природніше та розслабленіше виглядати в кадрі. Попереджати/мінімізовувати репутаційні удари Белл хотів, аби PR був чимось більшим та впливовішим, аніж продукування прес-релізів. Белл був безжалісним, коли справа стосувалась репутації його клієнтів. У 2011 році, коли Financial Times збиралося опублікувати викриття фінансиста Майкла Гінце, Белл відвернув увагу від Гінце, приховано надавши інформацію про інших людей, які зацікавили Times. Тим самим удар по репутації сера Майкла був мінімізований. Не наказувати людям, а питати їх думку У 1996 році для консультації щодо передвиборчої кампанії Бориса Єльцина Тіма Белла запросили в Росію. Белл, базуючись на своєму досвіді демократичних виборів, запропонував кілька стратегій кампанії, проте штаб Єльцина не схвалив запропоновані ідеї. «На виборах в Британії ми запитуємо людей, чи будуть вони голосувати за нас, а не наказуємо їм», – пояснював Белл. Олександр Коржаков, на той час голова президентської служби, заперечив, що така стратегія не спрацює в Росії: «Росіяни – люди, які народжені, щоб бути нещасними», якщо «просити» їх голосувати, можна не отримати жодного голосу. На цьому етапі, робота Тіма Белла з тою владою завершилась. Один раз показати, аніж багато розповідати У 2006 році перед Тімом Беллом стояло завдання – розповісти світові, що колишнього працівника ФСБ Олександра Литвиненка, який на той час знаходився у Великобританії, отруїли російські спецслужби. Інформації про Литвиненка в пресі було вкрай мало, тоді Белл вирішив організувати фотозйомку хворого в лікарні. The Guardian опублікувало фото вмираючого шпигуна на першій смузі. Світлина супроводжувалася підписом про те, що її зробили «сім’я і друзі» отруєного Литвиненка. Після його смерті, у Великобританії почалася кампанія навколо загадкового вбивства, яка повністю зруйнувала відносини двох країн. Якщо вам цікаво дізнатись більше про PR-рішення та кампанії Тіма Белла, радимо книгу Right or Wrong: The Memoirs of Lord Bell.