100 років по тому: PR-кейси, що досі працюють

Автор статті: Ольга Лех

Дата публікації: 22 April 2019

Іноді ми навіть уявити собі не можемо, що однією комунікаційною кампанією можемо створити традицію та увійти на століття в історію чи змінити її. От, до прикладу, популярність бекону, місце в квартирі під піаніно чи швидкісні траси – це свого часу була просто робота піарників… Та навіть такі звичні нам інструменти, як прес-реліз чи роз’яснювальна кампанія – мають свого автора. Здивовані? Сьогодні у нашому огляді приклади PR-кампаній, які працюють вже століття.

Чи знали ви, що ситні сніданки з яєшнею та беконом, або ж  як ми їх ще називаємо «американські», не такі вже й традиційні? Це, власне, піар-кампанія, гарно продумана у 1920-х роках.

У той час, до слова, традиційним сніданком вважали тости з чаєм або кавою. Однак для того, щоб збільшити продажі бекону в США, фахівці з публічних комунікацій провели дослідження серед фізіологів, які в свою чергу довели, що сніданок має бути ситним. Такі результати розіслали до 5000 лікарів, які відтак почали рекомендувати бекон і яйця як ідеальний сніданок для здоров’я.

thought-catalog-707885-unsplash

Сигарети в руках жінки – це теж робота піарників. Близько 100 років тому, у час,  коли жінкам було заборонено курити, особливо в громадських місцях, піарники Lucky Strike влаштували провокативну акцію. У 1929 році на парад у Нью-Йорку вивели моделей. Піарники повідомили журналістам, що це група демонстрантів, які відстоюють права жінок. Тоді ж для ЗМІ запустили меседж –«смолоскипи свободи», звучало це приблизно так: у Нью-Йорку відбудеться акція за права жінок, під час якої запалять «смолоскипи свободи». Що власне і відбулося – моделі за сигналом закурили сигарети у вигляді жесту «Свобода». У результаті така акція зняла табу щодо куріння жінок у громадських місяцях.

1024px-cigarette_ad_cyclist_1900

Перший прес-реліз випустили піарники також понад 100 років тому, і цей інструмент досі ефективно працює. У 1906 році трапилася залізнична аварія в Атлантик-Сіті, тоді з мосту у воду зійшов потяг та загинуло понад півсотні людей. Тамтешні експерти зі зв’язків з громадськістю переконали керівництво Pennsylvania Railroad випустити прес-реліз для журналістів з поясненнями причин аварії, щоб не допустити поширення неправдивих фактів.

Через кілька років після виходу першого прес-релізу викристалізувалося поняття «роз’яснювальна кампанія», яку широко використовують сьогодні. Наприкінці 1914 року на вугільних копальнях Колорадо проти  робітників-протестувальників була застосована зброя. Ця подія отримала в пресі назву «Лудлоуська бійня», яка викликала невдоволення в населення. Після кривавого придушення страйку гірників дім Рокфеллерів почав втрачати державну підтримку через те, що на їхніх шахтах вбили робітників. Щоб виправити це та донести свою позицію до мас, дім Рокфеллерів вирішив вкласти велику суму грошей в «роз’яснювальну кампанію».

А ще піаніно, оксамит, вантажні автомобілі… Саме завдяки PR ці речі фактично досі на ринку.

Щоб простимулювати ринок піаніно, у минулому столітті піарники домовляються з модними архітекторами, які при плануванні американських квартир та будинків на проекти наносять музичні кімнати. Завдяки цьому власники помешкань починали вважати, що їм дійсно потрібне піаніно вдома.

У випадку з оксамитом, піарники спершу зробили цю тканину модною в Парижі, і, звісно, цей тренд швидко перейшов в Америку. Відтак американські фабрики з виробництва оксамиту, які й були замовниками кампанії, запрацювали наповну.

Подібна кампанія відбулась століття тому з вантажівками. Тоді піарники пролобіювали будівництво швидкісних доріг, завдяки чому вантажівки стали дуже затребуваними, а їхні виробники (замовники кампанії) – задоволеними.

І таких прикладів крізь історію чимало. Може, зовсім скоро роз’яснювальна, репутаційна чи антикризова кампанія Perfect PR для вашої компанії увійде до цієї унікальної когорти?