Де і як в Україні навчають на піарника

Автор статті: Perfect PR

Дата публікації: 19 Серпня 2020

Піарник міждисциплінарна професія, яка, крім особистих якостей, якто комунікабельність, стресостійкість, здатність працювати в команді, потребує і конкретних знань та вміння застосовувати PR-інструменти чи розробляти інформаційні кампанії. Частково ці знання можна отримати на різноманітних курсах і тренінгах, а от ґрунтовнішу освіту пропонують в українських вишах.     

На сьогодні чимало університетів, які мають факультет журналістики, пропонують також і спеціалізацію «реклама та зв’язки з громадськістю», «PR і зв’язки з громадськістю» або «маркетингові комунікації — реклама та PR». Наприклад, серед таких — Дніпропетровський національний університет імені Олеся Гончара, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, Херсонський державний університет, Міжнародний економіко-гуманітарний університет імені академіка Степана Дем’янчука. Серед навчальних закладів, які готують магістрів-комунікаційників, відомі виші — Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, який увійшов до 500 найкращих вишів світу, Національний університет «Києво-Могилянська академія», Український католицький університет.

perfect fb

А от детальніше про те, як формують навчальну програму і які предмети вивчають майбутні піарники, наскільки випускники відповідають запитам PR-ринку, дізнавалися в Олени Кулигіної, очільниці Магістерської програми з медіакомунікацій Українського католицького університету. Магістерська програма належить до Школи журналістики та комунікацій УКУ, виш пропонує дві окремі спеціалізації — журналістику і комунікації.

 «Медіакомунікації  це не тільки PR»

«Наші студенти мають три ключові фокуси в своїй програмі: це безпосередньо PR і комунікації, діджитал-інструменти та візуальні комунікації (для майбутніх есемемників, інтернет-маркетологів, аналітиків, діджитал-спеціалістів і т.д.) і третій напрямок — це медіааналітика, — розповідає Олена Кулигіна. — Тобто медіакомунікації — це не тільки PR. Всередині навчального плану студенти самі обиратимуть, на чому вони зосередяться. Також частина предметів у них спільна з журналістами, тому вони вже під час навчання дуже близько і тісно співпрацюють, знайомляться з медіасвітом як аналітики, не перебуваючи в позиції журналістів. Це створює досить унікальний мікс».

«Ми орієнтувалися на західні програми, на те, як поєднують предмети там»

Магістерська програма з медіакомунікацій в УКУ впроваджена з 2013 року, й протягом цього часу вона змінювала свій напрямок і «глибину» спеціалізації. Те, що пропонує університет цього року — це відповідь на запити PR-ринку.

«Ми аналізували досвід наших випускників, працювали з піарниками,  медіаменеджерами, маркетологами, безпосередньо з практиками, в яких ми запитували, яких навиків та компетенцій бракує молодим людям, які приходять на роботу з університетів, і намагалися передбачити це в оновленому навчальному плані. Власне проводили таку роботу з потребами й очікуваннями ринку і випускників, які вже мають свій досвід. Враховуючи ці фактори, ми удосконалювали програму», — коментує Олена Кулигіна.

Студенти Магістерської програми з медіакомунікацій тісно спілкуються і навчаються з фахівцями з суміжних спеціалізацій.

«Ми орієнтувалися на західні програми, на те, як поєднують предмети там. Приклад західних вишів — це мультидисциплінарна практика. Я вже згадала, що у нас є спільні предмети з журналістами, відповідно наші майбутні піарники в одному полі, вони зі своїми майбутніми колегами-журналістами спілкуються вже з університету. Також ми маємо спільні курси, наприклад, з Львівською бізнес-школою, з маркетологами, політологами, управлінцями, наші студенти перетинаються з Інститутом лідерства УКУ, де, можливо, вчаться і їхні майбутні роботодавці. Тобто в межах цілого УКУ студенти мають можливість вчитися на перетині багатьох спеціальностей, дисциплін. І цей практичний бік їхньої інтеграції в ринок у них починається ще з університету».

«Політичні й державні комунікації викладають люди, які беруть або брали участь у політичних PR-кампаніях»

 

Друга особливість програми, це те, що в УКУ багато викладачів — практики, зазначає Олена Кулигіна.

«Це представники не тільки академічного середовища, які дають академічну базу, але саме ті фахівці, які безпосередньо працюють в піарі, наприклад політичні й державні комунікації у нас викладають люди, які мають досвід праці у міністерствах, в державних пресслужбах, беруть або брали участь у політичних PR-кампаніях. Ми додали курс «управління репутацією», і цей курс для нас розробляє Данило Ваховський, який має величезний досвід в кризових та маркетингових комунікаціях, управління репутацією. Також цього року ми додали новий курс — «основи PR і роботи пресслужб», а також курс «стратегічні комунікації», його буде читати Світлана Кісільова, яка консультує різні міністерства й організації щодо впровадження стратегічних комунікацій, а також очолювала комунікаційну агенцію. Серед нових курсів — «комунікації задля поведінкових змін», адже щоб комунікувати правильно, ми навчаємо студентів спочатку розуміти, що впливає на рішення людей, на поведінку різних цільових аудиторій».

Цього року до складу запрошувальних лекторів Магірстерської програми з медіакомунікацій УКУ увійшли також СЕО Агенції публічних комунікацій Perfect PR Наталя Улинець та Deputy CEO Ольга Лех. Фахівчині викладають курси з державних та антикризованих комунікацій.

«Системне навчання дає студентам близько 15 вибіркових курсів, які вони самі собі складають, як пазли»

«У нас на Магістерській програмі — до 25 студентів. Така невелика група дозволяє налагодити максимально практичну роботу викладача з кожним із них, тому що студенти навчаються і писати, і комунікувати, і знімати, і монтувати відео — це дуже багато практичної роботи. Системне навчання дає студентам близько 15 вибіркових курсів, які вони самі собі складають, як пазли. Бо є цілі блоки дисциплін, які студенти обирають відповідно до своїх зацікавлень і глибоко можуть занурюватися у стратегічні комунікації, інструменти діджитал чи медіаменеджмент. Під час навчання дуже часто студенти їдуть на практику чи на стажування в інші редакції чи комунікаційні агенції в інші регіони України і навіть за кордон, а також викладачі з-за кордону приїжджають в УКУ. Тобто, з одного боку, ми не закриваємо студентів у бульбашці, а з іншого — даємо їм можливість копати дуже-дуже глибоко».

«Набір різних знань допомагає розкрити таланти, про які студенти навіть не здогадувалися»

Для вступу на Магістерську програму з медіакомунікацій УКУ не обов’язково закінчувати бакалаврат за спеціалізацією піар чи журналістика, запевняє Олена Кулигіна.

«Серед абітурієнтів Магістерської програми з медіакомунікацій — молодь, яка приходить з бакалаврату історії, соціології, політології, філології, журналістики, а хтось комп’ютерні науки завершує або право. Студенти не тільки отримують щось нове і навчаються, але також діляться своїм досвідом разом з колегами, адже вони одразу починають робити спільні проекти, знімати відео чи записувати подкасти. Чим ширший і різноманітний попередній досвід, тим цікавіше їхнє навчання. І для комунікацій якраз важливо, цікаво й потрібно не просто вміти гарно писати, як дехто думає, а набір різних знань допомагає розкрити таланти, про які студенти навіть не здогадувалися. Тобто ми заохочуємо абітурієнтів з різних спеціальностей, щоб формувати такий «букет з різних квітів».