Актуальні передвиборчі дослідження: яка ситуація в інформаційному полі?

Автор статті: Наталя Улинець

Інформаційне поле впливає на наш вибір. Нещодавно громадська організація Інститут масової інформації (ІМІ) презентувала результати досліджень щодо маніпуляцій, викривлення соціологічних досліджень, антикампаній та «джинси» передвиборчої кампанії за березень місяць.

З повними результатами досліджень та методологією ви зможете ознайомитися на сайті ІМІ.

Головні замовники політичної джинси в онлайн-ЗМІ

Під час нинішньої президентської виборчої кампанії онлайн-ЗМІ розмістили втричі більше джинси, ніж за попередньої. На цьому наголосила виконавча директорка ГО «Інститут масової інформації», презентуючи моніторинг ІМІ. 

Дослідження політичної джинси, проведене ГО «Інститут масової інформації» в період з 4 по 22 березня 2019 року в 13 популярних інтернет-ЗМІ. Повна вибірка становила близько 50 тисяч новин*.

Дослідження політичної джинси, проведене ГО «Інститут масової інформації» в період з 4 по 22 березня 2019 року в 13 популярних інтернет-ЗМІ. Повна вибірка становила близько 50 тисяч новин*.

Основними замовниками політичної джинси у президентській кампанії в березні стали Юрій Бойко та Юлія Тимошенко.

1. Близько третини усіх політичних матеріалів з ознаками замовності в березні стосувалися діяльності  Юрія Бойка та партії «Опозиційна платформа – За життя». Найбільше матеріалів було зафіксовано на сайтах 112-го каналу (112.ua), Newsone (newsone.ua) та «Знай.юа» (znaj.ua).

2. Друге місце серед замовників посіла Юлія Тимошенко, на користь якої було зафіксовано 15,5% матеріалів з ознаками замовності. Тимошенко просували сайти «Обозреватель» (obozrevatel.com), «РБК-Україна» (rbc.ua) та сайт 24-го каналу (24tv.ua).

3. На користь Володимира Зеленського та Петра Порошенка в моніторинговий період було розміщено по 10% політичних матеріалів з ознаками замовності.

Найбільше матеріалів на користь Зеленського було зафіксовано на сайті «Знай.юа» (znaj.ua), на користь Порошенка – на сайтах «Сегодня», 112-го каналу (112.ua) та «Обозреватель» (obozrevatel.com).

На користь Анатолія Гриценка було розміщено 9% матеріалів з ознаками замовності, і розміщувалися вони переважно на «Обозреватель» (obozrevatel.com) та сайті 24-го каналу (24tv.ua).

Не було виявлено джинси політичного спрямування на сайтах:

  • «Українська правда»
  • «Новое время»
  • на сайті «Ліга» (один матеріал)
  • «ТСН» (дев’ять матеріалів неналежно маркованих)

Топ-5 кандидатів на українських новинних сайтах

Автори дослідження проаналізували новинні стрічки 10-ти онлайн-медіа. До аналізу бралися всі інформаційні повідомлення, у яких згадувалися топ-5 кандидатів у президенти, за різними соціологічними дослідженнями.

Найбільше нейтральних новин про кандидатів на сайтах:

  • «Ліга»
  • «Українська правда»
  • «Гордон»
  • «Новое время»

Петро Порошенко  посів перш місце за висвітленням – 916 новин. Однак, негативних та критичних новин про нього також більше, ніж про інших.

Юлія Тимошенко – почесне друге місце. 249 текстів, в яких переважає нейтральне висвітлення кандидатки.

Володимир Зеленський – 198 новин. Переважно нейтрально, але з певними акцентами.

Анатолій Гриценко – 118 текстів. Практично немає матеріалів про нього із негативною тональністю.

Про кандидата від партії «Опозиційна платформа – За життя» Юрія Бойка пишуть найменше, порівнюючи з іншими кандидатами, на обраних 10 сайтах – 5,8% від усіх відібраних матеріалів (92 тексти).  Щоправда, після зустрічі Бойка із прем’єр-міністром РФ Дмитром Медведєвим, новин про цього кандидата було значно більше.

Топ-5 українських кандидатів у Президенти в російських ЗМІ

Російські онлайн-медіа можуть конкурувати з українськими за активністю висвітлення виборчих перегонів в Україні. Навіть з’явились окремі розділи на сайтах – «Кому достанется Украина? »

Експерти ІМІ проаналізували п’ять найпопулярніших новинних сайтів Росії за тиждень до виборів в Україні.

Впродовж тижня на аналізованих російських сайтах було опубліковано 296 текстів, присвячених п’яти основним кандидатам на пост президента України. Цікаво, що 46,6% з них були опубліковані на РИА Новости. Ця інформаційна агенція публікує новини про українські вибори мінімум щогодини. Інші сайти мають окремі підрозділи.

Дослідження політичної джинси, проведене ГО «Інститут масової інформації» в період з 4 по 22 березня 2019 року в 13 популярних інтернет-ЗМІ. Повна вибірка становила близько 50 тисяч новин*.

Дослідження політичної джинси, проведене ГО «Інститут масової інформації» в період з 4 по 22 березня 2019 року в 13 популярних інтернет-ЗМІ. Повна вибірка становила близько 50 тисяч новин*.

Про Петра Порошенка найчастіше пишуть в негативній тональності:

«Осторожно, двери закрываются! Доедет ли Порошенко до станции «Банковая», загалом сумнівно оцінюючи його шанси на перемогу. Один з основних наративів – Порошенко не зможе перемогти без використання адмінресурсу (“Порошенко не сможет победить на выборах без админресурса, считает эксперт”, РИА Новости)

Ще декілька місяців тому кандидат від партії «Слуга народу» Володимир Зеленський практично був відсутній у російському інформаційному полі. Проте, станом на кінець березня про нього активно пишуть усі сайти, що підпали під моніторинг

Загалом висвітлення позитивно-нейтральне, про лідерство у соцопитуваннях, про вихід фільму напередодні дня голосування, про те, що “Зеленський не намерен проводить протесты в случае фальсификаций на выборах”.

Третє місце за частотою згадувань на тижні Юрія Бойка, обумовлене його візитом разом з Віктором Медведчуком до Москви, де вони зустрілися з прем’єром РФ Дмитром Медведєвим.

Практично це був єдиний інформаційний привід, через який Юрій Бойко з’являвся в російських медіа в моніторинговий період.

Основні російські сайти не дуже активно звертали увагу на діяльність лідерки «Батьківщини» Юлії Тимошенко за тиждень до виборів. Тільки 6,2% новин від усіх відстежених – про неї.

Висвітлення загалом нейтрально-негативне. Так, РИА Новости коментували заяву Тимошенко щодо нової заяви з МВФ – “Экономист: Новый договор Украины с МВФ может оказаться только хуже прежнего”.

Інший блок новин стосувався заяв Тимошенко проти інших кандидатів, переважно проти Порошенка: “Тимошенко посоветовала Порошенко думать о тюремном сроке вместо президентского”,